ورزشگاه المپیک مونیخ توسط فرای اتو و گانتربنیش که غالبا به عنوان پیشرو در ساخت بناهای کششی و پوسته ای کم وزن معرفی شده و حتی نظم و ترتیب معماری را تحت الشعاع خود قرار داده اند در سال 1972 طراحی شد.
با اینکه المپیک قبلا در سال 1963 در برلین برگزار شده بود فرای اتو و گانتر بنیش بازی های المپیک آلمان را به عنوان یک فرصت و شانس دوم برای نشان دادن آلمان به گونه ای متفاوت در نظر گرفتند.
هدف آنها ساخت بنایی برای شبیه سازی شعار “بازی های شاد” مربوط به بازی ها به عنوان پاسخ معماری برای تحت الشعاع قرار دادن استادیوم سنگین و اقتدار گرای شهر برلین بود و پس از یک استراحت بعد از استادیوم المپیک مونیخ در سال 1972 انها کارهای بیشتری ارائه دادند.
ویژگی های سازه ای ورزشگاه المپیک مونیخ
فرای اتو و گانتربنیش یک ساختمان کششی فراگیر را تصور کردند که می توانست به طور مداوم در محل جریان داشته باشد و برآمدگی های منظم و منحصربفرد آلپ سوئیس را شبیه سازی کند. نتیجه یک بنای معلق ابری مانند بود که انگار روی سایت شناور است.
سطح کششی مداوم که در تمام ساختمان های اصلی بازی های المپیک منشعب شده است به یک سیستم ساختاری درختی شاخه شاخه متصل است که باعث ایجاد یک سری حجم در سرتاسر سایت می شود.
پوسته سایبان از تعداد زیادی دکل آویزان است که به خمیدگی های نمایشی و منحصربفرد سطح اجازه می دهد به صورت پویا در سرتاسر سایت جاری گردند.
سایبان های بزرگ به صورت جانبی از طریق شبکه های کابلی کوچکتر تثبیت شده اند که این کابل های کوچک به یک کابل فولادی بزرگتر که در کل محدوده گسترش یافته و در هر انتهایش پای ستونی بتونی دارد چسبانده شده است.
جدا از ساختمان که پوسته آن را پوشانده است یک سری حجم ها وجود دارد که توسط سطح معلق پوشانده شده اند و به عنوان فضای انعطاف پذیر برای سکوی تماشاچیان در طول بازیها یا مناسبت های مختلف استفاده می شوند. برای چنین فضای وسیعی حداقل اجزای ساختاری برای تولید سطوح فراگیر متحرک که توسط اتصالات کششی گوناگون ساخته شده اند کار می کنند که نتیجه یک شبکه موجدار به هم بافته شده است.
درحالی که سیستم اینگونه کار خود را سرتاسر چشم انداز مصنوعی به سمت استادیوم اصلی که در حفره ای که در اثر بمب گذاری های جنگ جهانی دوم گذاشته و ساخته شده انجام می دهد پوسته شروع به متراکم شدن کرده و از دور استادیوم محو می گردد. تغییر نمایشی در اندازه پوشش قدرت درک چشم انداز مصنوعی شناور را که برای به وجودآوردن محدوده های حجم بزرگ و آزاد سر از زمین درآورده و به زمین برگشته را افزایش می دهد.
ویژگی های بصری ورزشگاه
علاوه بر اتصال آن به چشم انداز پنل های شیشه ای آکریلیکی که روی پوسته کششی کشیده شده اند رابطه ای را بین محتوا و نوری که در معرض آن قرار می گیرد بوجود می آورد.حاشیه های آکریلیک در نور خورشید روشن و خاموش می شوند و باعث بازگرداندن نور رنگ آسمان و چشم انداز محیط می شوند.
زمانی که روشن می شوند پوسته معلق مانند یک شکل ابری به نظر میرسد که در بالای سایت به تکاپومی پردازد. با توجه به محاسبات دقیق فرای اتو تمام سیستم ساختاری و پوستهای بیرون از سایت ساخته شده اند.
دقت بالای محاسبات باعث شد که این سازه به یکی از نوآورانه ترین و پیچیده ترین های ساختارهای دنیا که منحصرا برپای کشش کار کردهاست تبدیل گردد. حتی پس از گذشت 40سال از اتمام این کار این بنای کششی چادر مانند همانگونه که در المپیک 1972 احداث شد به نظر بیاید و خط ها شکل ساختار و هیبت معماری ان هنوز پابرجا باشد.
فهرست منابع:
مقاله” بررسی سازه های چادری به عنوان سازه های نو” ارائه شده در کنفرانس بین المللی مهندسی معماری، نویسندگان محمد سیدنژاد و الهه رحمانی.
مقاله “سازه چادری سازه ای پیشرفته در ساخت و ساز” ارائه شده در کنفرانس بین المللی عمران، معماری، مدیریت شهری و محیط زیست، نویسندگان کیمیا حسینی و احمد فیروزیان.
مقاله “کاربرد سازه های غشایی و چادری به عنوان سازه های نو در ساخت فضاهای ورزشی” نویسندگان شکوفه صالحی و محمد پیرمحمدی.
6 پاسخ
سلام چقد خوشگلن :))))))))))))
سپاس از نگاه شما.
آلمان که از همه نظر ترکونده البته استادیوم آزادی خودمون 🙂 هم در زمان خودش یکی از زیباترین و پرگنجایش ترین استادیوم های جهان بود
بله همینطوره. سپاس از اندیشه شما
سلام
خیلی زیبا هستن و ای کاش در ایران هم همچین ورزشگاه هایی رو داشتیم
سلام و عرض ادب
بله همینطوره
به امید پیشرفت در ایران